Vakantie met moiden!!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Annemiek Schouten - WaarBenJij.nu Vakantie met moiden!!! - Reisverslag uit Calgary, Canada van Annemiek Schouten - WaarBenJij.nu

Vakantie met moiden!!!

Door: Miek

Blijf op de hoogte en volg Annemiek

24 Juli 2006 | Canada, Calgary

Hier is eindelijk het verslag van de vakantie met de moiden (Lin, Mo, Majo, Eva en Miek). De auteur van dit stuk is Majo.

Zaterdag 24 juni

Jeroen onze chauffeur bracht ons mooi naar Schiphol. Natuurlijk was t meteen al beregzllg in de auto, hadden er allemaal erg veel zin in! Onderweg ff gebeld met Eva, zodat we die konden ontmoeten op Schiphol.
Uiteindelijk op Schiphol ff ingecheckt, lkkr gegeten bij de Mac waar Lin dikke sjans had met de Mac pop, Lin dr grote vriend. Veel mensen vonden t erg leuk dat de Mac pop ook eindelijk een vriendin had! Zie foto’s Lin.
Toen eindelijk het vliegtuig in, waar er Canadezen achter Mayo bleken te zitten. Die wilden graag ruilen met de andere drie meiden, dus Mayo moest meteen weer als tolk worden ingezet. Gelukkig wel goede vlucht gehad, dus om 8 uur plaatselijke tijd waren we geland.
Daarna onze koffers opgehaald, taxi geregeld en vervolgens op weg naar Miek. Naja voor we op weg waren waren we al weer een half uur verder want meneer de taximan wist niet waar Miek woonde, dus na wat heen en weer gebel met de centrale uiteindelijk onderweg.
Aangekomen bij Miek was ze lkkr ant basketballe en erg blij om ons te zien natuurlijk, meteen ff rondleiding gekrege door t huis wat uiteindelijk veel groter bleek als op de foto’s en lkkr nog ff gezete. Om middernacht gingen we toch maar es naar bed, want in Nederland was het inmiddels al 8 uur smorgens!

Zondag 25 juni

Na een aparte nacht met paar keer wakker worden voor iedereen zijn we eerst Nederland-Portugal gaan kijken, dus bijna allemaal in de oranje kleren. Dit deden we samen met twee andere meiden die uit Nederland komen maar die ook een tijd in Calgary verbleven voor school. Op de foto: de buitenste twee meiden.
Na de helaas verloren wedstrijd naar de Oval gelopen, wat toch wel dik een half uur lopen was, maar goed je moet er wat voor over hebben! Mooie rondleiding gekregen van Miek, even bij het personeel gemeut en het ijs van dichtbij bewonderd.
’s Avonds lkkr gebbq’d en vervolgens een beetje op tijd te bed, want de volgende dag zouden we gaan toeren!!!

Maandag 26 juni

Eerst heeft Miek samen met Bridget (collega) de auto opgehaald, echt stoere wagen!
Na alle spullen ingepakt te hebben en alle etenswaren in de auto te hebben gegooid, met de chips op de achterbank, gingen we op weg.
Eerst op naar Banff, een toeristisch plaatsje in de Rocky Mountains. Onderweg reden we langs Canada Olympic Park, een heel mooi picknickplekje en uiteindelijk gestopt in Banff. Na een slaapplek gevonden te hebben, een hostel, even de stad in geweest om wat te gaan eten. Ondertussen had Eva nog btje last van jetlag want die werd niet helemaal lkkr, maar na het tegenkomen van een heel mooi putje ging het al weer stukken beter gelukkig. Daarna lkkr gegeten en savonds bij de hostel op het pleintje gezeten. Hier sliepen we dus in een kamer voor 8 personen, wij 5en en nog twee meiden die wel Japanners leken maar gewoon Engels spraken. Overigens wel lkkr geslapen, en je moet alles een keer meegemaakt hebben dus niet zeuren gewoon pitten.

Dinsdag 27 juni

Volgende morge wilde Miek naar de wc, maar eerst moest Japanner 1 douche, half uur verder, en toen moest Japanner twee douche, weer half uur verder, dus dat was weer wat minder gastvriendelijk van ze.
Uiteindelijk weer in de auto gestapt op weg voor een hele lange rit.
Eerst gestopt bij Lake Louise, waar lin en miek gingen zwemmen, maar de rest niet zoveel zin in had, aangezien het gewoon gletsjerwater was. Best koud dus. Maar wel super mooi uitzicht daar, echt top.
Daarna doorgereden naar het volgende meer, Moraine Lake, het meer met de dam, waar we een klein stukje hoger zijn geklommen voor een geweldig uitzicht! Hele fotoshoots zijn hier gemaakt. In de tijd dat iedereen ff lkkr zat ging Lin nog achter een eekhoorn aanrenne om fotos te nemen, denk dat ze een nieuw vriendje zocht.
Na Moraine Lake onderweg gestopt bij mooi uitzicht, het pak sneeuw dat daar lag was wel 50 meter dik! Daar kun je best een end in wegzakken.
Toen verder gereden naar Peyto Lake, ook een supermoooi meer, waar een gedeelte droogviel. Ook nam een trouwstelletje daar foto’s dus die later nog even gefeliciteerd, wat waren we weer sociaal bezig.
Na Peyto Lake kwamen we de eerste beer tegen, leuke beessies joh! Lin durfde eerst niet de auto uit te komen, maar later ging t wel goed en heeft ze hele mooie fotos gemaakt. En dat alles van 5-10 mtr afstand, echt super.
Daarna doorgereden naar een gletsjer, dus weer een flink stuk omhoog geklommen, maar hier was t boven best koud, dus snel foto genomen en toen weer naar beneden. Wel erg gaaf om te zien. Er zaten ook diepe scheuren in, waar een paar jaar terug een jongetje in is gevallen die er niet meer uit kwam, dus we mochten van Miek niet erop lopen. Nou dan hou je je daaraan natuurlijk.
Na de gletsjer de tweede beer gezien, weer een kleintje maar weer van heel dichtbij!
Hierna kwamen we bij een waterval, echt heel moooi uitzicht, zie ook de foto’s. Hier hoeft verder niet veel bij verteld te worden.
Daarna doorgereden naar Jasper, na ongeveer 250 km rijden. Hier zouden we eerst ook weer bij een hostel slapen, maar deze bleken een eind verderop te liggen, dus toen bij een particulier aangebeld die kamers vrij had, en gevraagd of we daar mochten slapen. Dit was goed dus lagen we lkkr in een luxe kamer met tv enzo en eigen badkamer, koelkastje, echt super!
’s Avonds lkkr gegeten en daarna lkkr gaan slapen, want t was een erg drukke dag!

Woensdag 28 juni

Na weer lekker geslapen te hebben hadden we vandaag een rustdag ingepland. Gisteren heel veel gezien en heel veel gereden, dus vandaag ff bijkomen.
’s Morgens eerst de bergen ingeweest. Zijn we in een gondel de bergen ingegaan, naar ongeveer 2 km hoogte en vervolgens nog 200 meter zelf hoger geklommen, wat overigens pittig steil was! Maar echt supermooi uitzicht daarboven, was het zeker wel waard. Uitzicht over Jasper, superblauwe meren, en het grappige was dat precies op dit punt aan de ene kant de rivieren naar de ene oceaan toelopen en aan de andere kant naar de andere. Maar goed lkkr ff een fotoshoot gemaakt. Mayo met miek want die waren als eerste boven, en lin met mo want die wilden graag de zitplekken onderweg testen.
Vervolgens weer teruggereden naar Jasper, lkkr gezond op zon veldje daaro, en later ff het dorpie in mooi winkeltjes kijken, treintjes kijken, mensen kijken, lkkr rustig dus. ‘s Avonds weer lkkr gegeten en daarna nog even een fotoshoot gedaan bij de beer, wat wel lache was. Er kwamen toen toevallig twee jongens aanlopen, nou zoals Lin op 1 van die foto’s staat, zo stond hij er ook bij. We hadden weer pret.
’s Avonds weer lekker geslapen bij de particulier, die overigens van italiaanse afkomst was dus hele verhalen had over de oorlog, erg interessant als je honger hebt...

Donderdag 29 juni

Vandaag gingen we weer de rocky mountains uit, erg jammer, want was supermooie omgeving, maar weer tijd voor nieuwe dingen. Vandaag 400 km gereden naar Edmonton, ook een grote stad in Canada. Onderweg erg veel vrachtwagens gezien, waar Mayo natuurlijk erg blij mee was.
Na wat heen en weer gerij in Edmonton en vragen voor een slaapplek in een bejaardentehuis (je moet alles een keer geprobeerd hebben) zijn we uiteindelijk in een motel beland. Lkkr luxe dus met 2 douches voor 5 man en mooi ruim slape. Na het dumpen van de spullen zijn we naar ’s werelds grote winkelcentrum gegaan, waar maar liefst 800 winkels zijn! Echt superveel, en het was dan ook 2 verdiepingen op elkaaar. In dit winkelcentrum waren ook niet alleen winkels, maar ook een ijshockeybaan, speelhal, megagroot piratenschip die midden lag, en een subtropisch zwembad, waar we smiddags gezwommen hebben. Echt super met ongeveer 10 glijbanen, genoeg keus dus! En natuurlijk een golfslagbad, waar we mooi in konden dobberen.
’s Avonds was Miek niet zo lekker dus lkkr op tijd gaan slapen zodat we er vrijdag weer tegen aan konden!

Vrijdag 30 juni

Meestal gaat alles mis op vrijdag de 13e maar wij hadden weer een prachtdaggie.
Ontbeten in het motel, broodjes jam, helaas geen hagelslag, maar je kunt niet alles hebben. Daarna zijn we gaan shoppen, en echt onwijs goedkope kleren. Shirtjes voor 20 dollar, dus ongeveer 14 euro, nou daar zijn ze hier niet voor te krijgen. Dus we hebben ons allemaal lkkr uitgeleefd. Overigens hebben we maar 1 gezond eettentje kunnen vinden daaro, de rest was allemaal Mac Donalds, Chinees enzo dus lin moest weer aan de hamburger haha. Grappie Lin.
Na t shoppen zijn we richting Red Deer gereden, waar een vriendin van Annemiek woont, Robyn.
Toen we daar savonds aankwamen hebben we eerst ff lkkr gebbq’ed, maar er vlogen wel erg veel muggen rond kwamen we achter, dus Mayo was gestoken op dr knokkel van dr hand. Was dat weekend echt helemaal opgezwollen, btje jammer.
Daarna zouden we daar gaan slapen, op matrassen dachten we, maar dit werden banken. Naja beter als de grond natuurlijk.

Zaterdag 1 juli

Na een korte nacht slaap voor enkelen onder ons gingen we zaterdag naar Sylvan Lake, een bekend meer in Canada, waar Evert van Benthem van de winter een toertocht heeft georganiseerd. Deze dag was het net Canada dag, dus iedereen was vrij daaro en het was dus superdruk. Net Schoorl alleen dan wat verder van huis.
Bij Sylvan Lake was een strandje, en nog een grasveld en een zandveld voor beachvolleybal enzo, kortom lkkr mensen kijken.
Korte conclusie: erg veel dikke mensen, veel dikker als in Nederland en erg veel mensen met tatoeages, wat daar erg in is.
Achteraf hoorden we trouwes dat er die dag ongeveer 20.000 man was en dat t nog nooit zo druk geweest was als die zaterdag!
’s Avonds ff lkkr geMacd en daarna omgekleed want er was vuurwerk in Red Deer. Normaal gesproken steken ze daar geen vuurwerk af want dat mag niet ivm de bossen, dus iedereen zat mooi bij elkaar waar het afgestoken werd, wel leuk sfeertje. Alleen jammer dat het na 10 minuten al weer af was, maar goed het werd ook tijd om naar de kroeg te gaan.
En toen kwam het: stappen in Canada. Korte samenvatting: enkele meiden werden geholpen door anderen om de Canadezen te kunnen verstaan, de Hollandse polonaise is geintroduceerd daar, het was een dolle boel, ze kennen geen tap daar dus pils uit t blik. Daarom dronken de mannen daar ook allemaal Corona en de meiden mixjes. Een glas cola daar is ongeveer 4 glazen cola hier en dat in 1 glas, best veel. Verder dragen heel veel jonges daar petten en een enkeling zelfs een jas als ze in de kroeg staan. Maar ze snapten niet echt dat petten niet hot zijn in Nederland. Maar goed al met al beregezllg!

Zondag 2 juli

Weer een korte nacht slaap voor sommigen, maar gewoon doorbikkelen! ’s Middags nog ff naar Sylvan Lake geweest, maar was btje koud dus gingen al snel wat warms eten om daarna weer op weg terug te gaan naar Calgary.
Op de terugweg wist Miek in welke plaats Evert van Benthem woont, dus wij dachten we gaan ff de snelweg af en ff zoeken waar ie woont. Eerst gestopt bij een soort Mac, ff gekeken in het telefoonboek maar daar stond ie helaas niet in. Dus wij richting de landerijen gereden, en gestopt bij de eerste de beste boerderij. Na hele verhalen wisten de mensen niet waar Evert woonde, maar ze konden wel andere Hollanders, dus vervolgens op weg naar die Hollanders. Hier was niemand thuis, dus eerst ff rond gekeken, maar later bleek de boer op zn land aan het werk te zijn, dus mooi ff een praatje gemaakt met m, was erg gzllg. Toevallig bleek hij ook nog familie in Oosthuizen te hebben, dus bij deze de groeten aan degene die zich aangesproken voelt.
Deze beste man wist wel waar Evert woonde, dus die gaf ons de route: ongeveer 14,5 km rechtdoor. Dus wij die kant op en jahoor in 1 keer goed. Dus eerst even aangebeld, was hij helaas niet thuis maar wel zn zoon van in de 20 dus die vond t natuurlijk wel even leuk dat er een paar jonge meiden langskwamen ipv telkens die 40 plussers. Dus nog even snel op de foto geweest en een paar foto’s gemaakt, waarna we eindelijk richting Calgary gingen.
Na de barre rit weer thuis bij Miek geslapen en de volgende dag even lkkr bijgeslapen.

Maandag 3 juli

Miek had vandaag ook nog vrij dus zijn we smiddags naar de dierentuin geweest met zn allen, mooi beessies kijken. Was weer gzllg, hebben helaas alleen geen ijsberen gezien en ook geen olifanten, maar goed wel giraffen en nijlpaarden, waar Lin en Mayo nog de hele vakantie lol van hebben gehad, (en Miek last want die kon niet slapen door het gelach haha ;) )

Dinsdag 4 juli

Miek was vandaag te werk, dus de meiden hadden het rijk alleen. ’s Middags voor de variatie even gaan shoppen, want er moesten toch kado’s voor het thuisfront worden gekocht! Dus ook in Calgary even de winkelcentra getest, die overigens goed bevallen waren.
’s Avonds geschaatst met zn allen, weer es wat anders als op de Meent in Alkmaar. Hier bleek Lin een verborgen talent te hebben want die schaatste erover en dat voor de eerste keer op Noren. Was erg leuk om te schaatsen alleen de langzame mensen rijden zowel op de binnen- als op de buitenbaan dus dat was wel vervelend met hardrijden. Ook priksleeen rijden gewoon op baan daar, dus allemaal niet zo lkkr voor het ijs. Maar goed weer een ervaring rijker, kunnen toch weer zeggen dat we op de Oval hebben geschaatst!

Woensdag 5 juli

Vandaag met de meiden Calgary ingeweest, Miek was weer aan het werk. Eerst de Calgary tower bezocht, deze is 191 meter hoog, dus mooi uitzicht! Ook had je hier zon glazen plaat waar je op kan staan waardoor je dus ong 200 meter naar beneden kijkt. Wel lachen was dat.
Vervolgens in Calgary de winkelstraat bezocht, want we hadden allemaal honger en wilden graag nog een cowboyhoed kopen want die mocht niet ontbreken natuurlijk!
Uiteindelijk ook hiervoor geslaagd dus al met al weer een mooi daggie!

Donderdag 6 juli

Miek alweer te werk, dus is de rest naar Olympic Park geweest. Erg leuk om te kijken waar de Olympische spelen van 1988 werden gehouden! Ook naar boven geklommen en aan de top van de skihelling gestaan, nou dat gaat toch best wel steil naar beneden! Verder natuurlijk ook even in een bobslee gezeten en in een skilift, weer es wat anders. Het was dat het zo druk was daar met mountainbikers, anders gingen we nog een rondje want we zaten wel erg lekker!
Tijdens het teruglopen werd het heel donker en begon het licht te regenen en te onweren. Even verderop ook hagel, dus wij maar snel naar huis lopen. Waren we net op tijd binnen, want het spoelde van de lucht, echt niet normaal, net een rivier voor het huis. Ook veel hagel, met hagelstenen van 2cm doorsnee, de auto’s kwamen er niet heelhuids uit. Wel erg mooi gezicht, als je binnen staat.
Donderdagavond zouden we eerst naar de kroeg gaan, maar waren allemaal bekaf van al het geloop, en de volgende morgen ging om 6 uur al de wekker, dus toen hadden we besloten om toch maar thuis te blijven.

Vrijdag 7 juli

Deze dag begon de Stampede in Calgary, dat is een 10dagen durend cowboyfeest. Hiervan konden wij dus nog de eerste dag meemaken. Op de eerste dag houden ze dan altijd een parade, met heel veel paarden, cowboys, indianen, fanfarekorpsen, doedelzakken, al met al een 2,5 uur durende optocht. Eef, Zwaag is er niks bij :P
Maar goed deze optocht begon dus al om 9 uur ’s morgens en er werden 1 miljoen mensen verwacht dus gingen wij maar een beetje vroeg eruit, om 6 uur wel te verstaan. Lkkr op tijd in de vakantie. Zo heb je nog eens wat aan je dag. Miek was ook deze dag vrij dus die mocht ook lkkr op tijd dr bed uit.
Dus rond 7 uur half 8 zaten we al weer in de tram en waren we lkkr op tijd bij de Stampede. Wel twee mensen het uitzicht belemmerd, maar goed we verstonden spontaan geen Engels en dan moesten ze ook maar niet achter een plantenbak gaan zitten.
Lin wilde graag met marinemannen op de foto, dus die dacht ik spring er even snel voor. Maar toen zag een marine man dat en die wilde graag met lin op de foto, dus die ook samen op foto! Maar toen zagen nog een stuk of 8 mannen dat dus met zn allen op de foto en iedereen lachen natuurlijk. Lin had weer een mooie foto 
Rond uur of half12 was de hele optocht af. Toen ff wat gegeten en rustig aan weer teruggegaan naar huis om lkkr rustig om te kleden en te gaan douchen voor de terugreis, want dat moest ook deze nacht gebeuren! Maar eerst nog even naar Nose Hill Parc gegaan met 4 van de moiden om een mooie fotoshoot te maken. Dat is gelukt, alleen op de terugweg was Mo erg goed in het uitzoeken van de juiste paden ;)...
Nu was de planning dat we om half 1 zouden gaan vliegen. Mayo dacht laat ik even het vliegveld bellen om te horen of er nog vertraging was, en toen bleek dat we 2 uur vertraging hadden, door het noodweer van de dag ervoor. Dat was wel btje balen. Zelfs na 3 keer bellen hadden we nog steeds 2 uur vertraging, dus uiteindelijk vlogen we om half 3 pas trug!
We zijn toen mooi weggebracht door Miek, Robyn en David (de vriend van Robyn), wat weer erg gzllg was. Toen afscheid genomen van alledrie, en wachten op de terugvlucht.
Terug nog wel aardig wat turbulentie gehad, maar uiteindelijk toch veilig thuisgekomen!
Zo dit was weer een heel verhaal. Korte samenvatting: het was top, Miek bedankt dat je in Canada ging stagelopen en voor iedereen die nog es verder weg op vakantie wil: Canada is echt een aanrader. Veel plezier met de foto’s!

Was een mooi lang verhaal, he?! Nog maar 11 dagen en dan zijn de indrukwekkende en fantastische 5 maanden alweer voorbij...

Liefs Miek

• 25 Juli 2006 - 08:52

Eva:

Leuk verhaal Majo!!!
    Grappig om alles weer even terug te lezen, sommige dingen vergeet je toch erg snel. Gelukkig zijn er foto's om alle herinneringen te bewaren...

Groetjes Eva

• 26 Juli 2006 - 10:41

Linda:

mayo je heb je best weer gedaan goed bezig geweest :D en miek tot snel he

• 30 Juli 2006 - 12:53

Arie Spaansen:

hier even een bericht terug heb je site met plezier gelezen je heb weer genoeg beleefd met de dames heb al je foto,s bekeken waren allemaal mooie foto,s kom net bij ome theo vandaan ben bij ze te gast geweest groente soepie hache yogurt met ananas toe heb vernomen van je moeder dat je vrijdag weer thuiskom wens je een goede reis terug en een veilige thuiskomst groeten arie

• 12 Augustus 2006 - 15:40

Arthur:

Hoi,

Ik heb genoten van al jullie stukjes bedankt!

groet,
    Arthur (Noord Holland)